Thursday, July 7, 2011

Tak Suka Makan Anggur??

Kenapa tak suka makan anggur??? anggur kan sedap... (berkerut kening ku bila humaira tak suka makan anggur)...

Orang selalu kata, "ala..dia xmakan tu sbb mak/ayah dia xmakan la kut"..

Kalau betul bermakna Humaira ikut ayah la..tak suka makan buah...tapi bukan ke anak-anak kecil ni semasa lahirnya ibarat kain putih dan kita sebagai ibu bapa yang mencorakkannya..mana ada ikut ayah ke ikut mak ke kan??

Sejak dari awal lagi ku dah ajar Humaira makan buah mcm pisang, epal, betik, tembikai tp yg peliknya kenapa dia tolak makan anggur??

Hehehehee...idea gila ku sudah mari...tetttt...

Minggu lepas, aku pergi kedai buku dan terjumpa buku hasil tulisan Wardina Safiyyah bertajuk "Mama, saya lapar"


Humaira sangat-sangat suka buku ni...

Ku pun ambil peluang memujuk si tecik ni...mula-mula aku buka dan baca kuat-kuat depan dia...oleh kerana buku ni macam buku bergambar (semua gambar makanan ada),...so sweet...maka senang la ku tunjuk Humaira apa yang kawan dia (anak-anak Wardina) makan dalam buku ni..

Hari esoknya pula aku bawa sepinggan anggur dan aku layan sesorang..Humaira hanya tolong petikkan je anggur tu dari tangkai..haru kan..hikhikhik...

Ok..taktik aku bermula...sambil-sambil tu aku buka lagi buku yang sama..dan entah macammana dia sendiri terbuka page yang mana gambar anak Wardina tengah makan anggur..ekekekekkee....


Dan apa katanya " eh...eh...(sambil tunjuk gambar dan anggur dalam pinggan)...

Ummi, "sama kan buah dia dengan yang ummi makan? Humaira nak rasa?"..hik

Dan aksi seterusnya:

Bersemangat si tecik nak makan anggur sama macam dalam buku....


Wah...bila dia mula gigit jek ku rasa macam nak menjerit...yes..yes..yes...


ekekeke..habis buah-buah anggur tu Humaira gigit tanpa telan..(lepas gigit keluarkan balik bagi kat ummi)....kesudahannya ku yang habiskan...Tapi tak apa, sekurang-kurangnya dia tau macam mana rasa buah anggur...

1 comment:

  1. Salam. nanti hangkut award dari blog kjee yer. TQ

    ReplyDelete